Różne są powody tego, że ktoś decyduje się zamknąć działalność gospodarczą. Dość często firma po prostu nie osiąga oczekiwanych dochodów. Innym razem okazuje się ona rozczarowaniem dla danej osoby, bo nie każdy nadaje się do tego, by pracować na swoim. Bywa też i tak, że dana osoba znajduje pracę, która gwarantuje jej większe korzyści niż prowadzenie biznesu. W każdej z takich sytuacji działalność trzeba zakończyć, co łączy się z licznymi formalnościami.
Od czego zacząć zamykanie jednoosobowej działalności gospodarczej?
Na samym początku zwykle jest decyzja. Gdy już jesteśmy pewni, że dalej działalności prowadzić nie chcemy albo nie możemy powinniśmy się dobrze przygotować do zamknięcia. Przede wszystkim należy zadbać o to, by nie zostać z pieniędzmi zamrożonymi w towarze. Na kilka tygodni przed końcem należy zaprzestać zamawiać nowe towary i wyprzedawać stare. Jeśli widzimy, że sprzedaż idzie zbyt wolno powinniśmy wprowadzić obniżki. Jest to też dobry czas na to, by wyegzekwować należne nam pieniądze od kontrahentów. W dobrym tonie będzie wcześniejsze powiadomienie o zamknięciu najważniejszych klientów a także osobę, która wynajmuje nam lokal.
Formalności związane z zamknięciem małej działalności
Przy małych firmach, gdzie nie zatrudnia się pracowników formalności nie jest bardzo dużo, jednak trzeba poświęcić na nie pewien czas. Jednoosobowe firmy z reguły nie są podatnikami VAT, dzięki czemu liczba obowiązków formalnych jest mniejsza. Główne działanie jakie należy wykonać to wyrejestrowanie działalności z ewidencji działalności gospodarczej. Można to zrobić osobiście albo przez Internet, z użyciem profilu zaufanego. Nasz urząd gminy wyśle powiadomienia o zamknięciu do urzędu skarbowego, GUS i ZUS, nie oznacza to jednak, że nie mamy tam żadnych obowiązków. Warto osobiście udać się do ZUS i złożyć formularz informujący o zamknięciu działalności i wyrejestrowaniu siebie z ubezpieczeń. Wskazane jest także by ostatnią składkę do ZUS opłacić pod koniec okresu działania firmy. Jeśli zaś chodzi o urząd skarbowy to trzeba zapłacić należne zaliczki na podatek dochodowy i rozliczyć się z tego podatku za ostatni rok działania firmy. Nieco więcej formalności mają osoby, które korzystały z kasy fiskalnej. Po zakończeniu działalności kasę należy wyrejestrować. W tym celu udajemy się do serwisu, gdzie odpłatnie zostanie wykonany odczyt pamięci z kasy. Otrzymane tam wydruki i protokół przekazujemy do Urzędu Skargowego wraz z wnioskiem o wyrejestrowanie kasy z ewidencji, w terminie 5 dni. Warto też pamiętać o tym, że jeśli ktoś korzystał z dotacji na zakup kasy fiskalnej i była ona użytkowana krótko czyli mniej niż 3 lata, to będzie musiał te pieniądze zwrócić.
Zakończenie działalności to także konieczność sporządzenia spisu z natury na dzień likwidacji firmy. Będzie on jednocześnie ostatnią pozycją w ewidencji sprzedażowej. O sporządzaniu takiego spisu nie trzeba informować urzędu skarbowego, jednak jego posiadanie jest obowiązkowe.
O czym jeszcze warto pamiętać, gdy zamykamy małą firmę?
Likwidacja firmy to także konieczność wypowiedzenia umów abonamentowych czy współpracy z portalami sprzedażowymi. Warto dobrze przemyśleć sobie moment zamknięcia bankowego rachunku firmowego, bo w niektórych przypadkach bywa on potrzebny jeszcze przez kilkanaście dni po zamknięciu firmy. Ponadto warto wysłać informacje z prośbą o usunięcie wpisów do portali teleadresowych.