Wielu młodych przedsiębiorców wie, że konkurencja na rynku, na którym działają, jest spora i każde inna firma może być dla nich zagrożeniem. Jednak często nie wiemy, w jaki sposób ich obecność może nam zagrażać. Wbrew pozorom nie każda osoba będzie musiała walczyć z konkurencją, bo niektóre rynki są pełne chętnych klientów, a przedsiębiorstwa czasami nawet nie nadążają ich wszystkich na czas obsłużyć.
Ograniczona ilość klientów na rynku
Największym problemem w przypadku konkurencji jest to, że na rynku jest bardzo konkretna liczba klientów w danym momencie. Jeśli wykonujemy usługi, które nie są dobrem pierwszej potrzeby albo prowadzimy sklep z telefonami, to nie możemy oczekiwać, że codziennie zjawi się u nas dziesięciu klientów coś nam zlecających. To szczególny problem, kiedy jesteśmy nowi i dopiero szukamy dla siebie odpowiedniego rodzaju pozyskiwania uwagi potencjalnych konsumentów. Konkurencja ma już określoną bazę stałych klientów, a więc drastycznie zmniejsza nasze możliwości na rynku, co często dodatkowo utrudnia nam pracę.
Budowanie monopolu przez inne marki
Są takie segmenty, gdzie mamy do czynienia z prawdziwym monopolem albo oligopolem. W takim wypadku młodym, wchodzącym dopiero na rynek przedsiębiorstwom może być bardzo ciężko przebić się dalej. W końcu dla wielu klientów pójście do znanego i dużego sklepu będzie wygodniejsze, niż obijanie się po nieznanym sklepiku na obrzeżach miasta. Warto o tym pamiętać i nie pchać się na te rynku, które są już zdominowane przez światowej klasy gigantów. Ich oberznięć nie oznacza jednoznacznie, że nie uda nam się przebić, ale będzie to znacznie trudniejsze, niż działania na bardziej zróżnicowanym rynku.
Klient będzie miał lepsze opcje
Jednak nawet kiedy na rynku jest dużo małych przedsiębiorstw i dostajemy szansę na wybicie się na ich tle, to zawsze pozostaje problem klienta i tego, w jakie sposób działa na niego obecność licznej konkurencji. Wszyscy wiemy, że lepiej jest mieć kilkanaście opcji, niż dwie. Klient chętnie korzysta z tego, że na rynku jest spora konkurencja, bo wtedy to on dyktuje swoje wymagania i ma prawo oczekiwać, że zostaną spełnione. Nigdy nie będziesz miał najkorzystniejszej oferty w oczach wszystkich i musisz przygotować się na to, że w końcu znajdzie się kilku klientów, którzy zrezygnują z Ciebie tylko dlatego, że inna firma daje im więcej.
Oczywiście, konkurencja cały czas planuje jak zdominować rynek i wykończyć inne firmy.